tirsdag den 9. oktober 2012

Sådan syr du paperpiecing/stamps

Stamps er hvor man syer på papir – papiret rives af når man er færdig.

Altså skal der slet ikke tegnes på stoffet med forsvindings tusch.

Prøv at se her hvor der vises rigtig godt hvad stamps er som det kaldes på dansk. På engelsk kaldes til enten foundation piecing eller paper piecing.
http://www.youtube.com/watch?v=JgG1BDsBMtE&feature=player_embedded

Det går nok lidt hurtigt, men kan da give en fornemmelse hvad stamps går ud på. Der kan både sys på rivevlies, eller alm printer papir – sågar også på tyndt voile – så lader man det side bagpå. Det bruger jeg til min dyrevægtæppe som jeg er ved at lave. Fungerer rigtig godt.

Helle

Annelise 
har denne gode video:
http://www.youtube.com/watch?v=cgr5JMxNfow

Kirsten
 skriver også:
Start med stykker, du er sikker på, er store nok (incl. sømrum). Sy stykket på og fold du arbejdet, så kun sømrummet er fri. Skær det ned til passende størrelse.

Lad være med at bruge for meget tid til at skære dine stofstykker præcist til, det er spild af tid, og en af fordelene ved paper piecing, er at man kan gøre det efterfølgende. Du kan evt. øve dig på en log cabin blok – den har ikke skæve vinkler, og er let at have med at gøre indtil du synes, du behersker teknikken.

Esther skriver:
Når jeg laver paper piecing så klipper jeg aldrig lapperne til, men bruger et helt stykke stof, hvis det bare er en fat quarter (50 * 55). Det betyder at mine lapper ikke er trådlige.

Hvis jeg er usikker på om stoffet er stort nok, når det bliver foldet på plads. Det er især, når det er vinkler, at det er svært at være sikker på, at stoffet bøjer til den rigtige side og at der er nok.

Jeg bøjer sømrummet og bruger en negl til at stryge med, så jeg kan checke om det falder i den rigtig vinkel og at der er stof nok til at dække det område, det skal dække, når det bliver strøget på plads.

Hvis du vil have det trådlige, så er du nød til at klippe stofferne ud, men husk at måle på/tegne af fra den rigtige side af mønstret ellers kan du komme til at spejlvende dit arbejde.

Jeg klipper ikke i stoffet før jeg har syet det fast, så klipper jeg det til, så det passer til brikken og syer det næste stykke på.

Der er andre, som vil synes, at det jeg gør er forkert, fordi jeg ikke tager hensyn til trådretningen.

Det vigtigste er, at du laver dine brikker med vrangsiden af stoffet mod den side af bunden du syr på hvor der ingen streger er, fordi du skal bruge stregerne til at sy efter.

En anden vigtig ting, hvis dit bundpapir skal pilles af igen, skal du sy med små sting højst stinglængde 1.

Inger har dette tip til stamps:
Når jeg syer Paper Piecing bruger jeg ikke papir… men rive vlies, det kan købes i de fleste pw forretninger. Hvis jeg har mønstret på min pc, enten fra pw programmet EQ6 eller fra en webside printer jeg det ud på rivevlies, det forudsætter at det er strøget og klippet ud i A4 stykker, og så bruger jeg meget korte knappenåle til at hæfte det fast med.

Lone har her et godt link til paper piecing (stamps):
http://www.quilterscache.com/StartQuiltingPages/startquiltingthree.html

Og her kan du hente mange gratis mønstrer på stamps, hvis du får lyst til at prøve selv: http://www.yvonnes.dk/

Hannes har lavet denne super gode video der viser hvordan du syr stamps. Udgangspunktet er Puttetæppe blokken for 2011, som netop kan syes som stamp. Se her hvor let det går:



Lige et tip:
Det er lettere at fjerne papiret, hvis man lige kører en nål, spidsen af saks, en syl eller en anden spids genstand hen over sømmen først.
Kirsten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar