tirsdag den 9. oktober 2012

Materialevalg og håndquiltning

Kirsten E har skrevet et indlæg om, hvilke nåle og materialer til mellemfoer og bagside hun foretrækker, når et tæppe skal håndquiltes. En god vejledning til nybegyndere:

Hvis det skal være lidt tykt, vil jeg anbefale at du knudequilter det (prøv at google ‘Tied quilts’). Det er svært at håndquilte det pænt, hvis det er for tykt.

Mht. om det er svært at håndquilte: Det er som med alt andet: Man skal øve sig. En god hjælp er at vælge de rigtige materialer – lidt mere om dem herunder.

Et tip til en anden gang: Jeg er rigtig glad for at håndquilte (og i al beskedenhed er jeg også god til det). Når det gælder valg af materialer og mellemfoer, har jeg vist selv begået alle de fejl man kan.

Når jeg håndquilter vælger jeg en muslin (hvid eller ubleget) til bagside. Det er blødt og behageligt at arbejde i (og så er det ikke ret dyrt, og fås op til 270 cm bredt) – du bruger alt for mange kræfter, når du syr i indisk bomuld (tro mig, jeg har prøvet det.

Mellemforet må ikke være for tykt (ikke mere en 1/8″, ca. 3-4 mm). Det er lettest at arbejde i en god tynd polyesterkvalitet (jeg foretrækker Hobbs Thermore), du kan også bruge bomuld/polyester eller ren bomuld, men det er noget tungere. Uld er også OK, men det er tykkere.

Nu ved jeg ikke, hvilken type nål, du har brugt, men den må ikke være for lang, så kan man ikke styre den. Jeg bruger altid Roxannes nr. 11 betweens – de er superskarpe, og korte.

Jeg quilter i øvrigt altid i ramme – husk, at du ikke må spænde arbejdet for stramt op – hvis du lægger hånden midt i rammen (efter du har spændt arbejdet op) skal din hånd hvile på bordet under.

Og så det med at øve sig: Det tager tid, men prøv i første omgang at gøre stingene ensartede og lige, så skal de nok blive korte hen ad vejen.

Det var så lidt ‘guldkorn’ herfra.

Kirsten E

Ingen kommentarer:

Send en kommentar