tirsdag den 9. oktober 2012

Mønsterquiltning på symaskine

Her er en rigtig smart metode at maskinquilte mønstre på (klippet og sammensat fra Kirstens indlæg):
Jeg har ikke brugt en stencil, men tegnet mønsteret over på gult papir fra ‘Golden Threads’ – det er vist det, Esther kalder rispapir.

Herefter har jeg lagt 16-18 stykker af det gule papir under min ‘skabelon’, og syet igennem alle lagene uden tråd i nålen. Så får jeg en masse stykker papir der er perforeret med sommerfugle (hvis det giver mening?). Derefter hæfter jeg papiret på min quilt med knappenåle og quilter efter ‘hullerne’.

Jeg har prøvet at markere mønsteret efter en stencil, men jeg synes, denne metode giver meget bedre resultater. Papiret er gennemsigtigt, og det er ret let at fjerne bagefter.

Du skal bruge lige så meget papir som du skal quilte – det svarer lidt til at sy på stamps, hvor du jo også har hele dit arbejde tegnet op. Derfor er det en fordel, at markere det med perforering, hvor man jo kan tage rigtig mange lag ad gangen.

Et andet tip, der kan være værd at overveje, når man sidder med store tæpper:
Man kan sy lige i sømmen mellem blokkene med usynlig tråd, inden man begynder at frihåndsquilte, så har man helt styr på at der ikke er noget der forskubber sig. Det har jeg selv haft stor gavn af (og det er heller ikke min idé, jeg har læst det i en bog af Karen K. Stone
Kirsten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar