tirsdag den 9. oktober 2012

Håndsyning på amerikansk

Hvis du kunne tænke dig at sy håndsyning på amerikansk, har et par af medlemmerne et par rigtig gode råd til, hvordan man gør.

Her er gode råd fra Hanne (hannekludekone):

Tip til Amerikansk syning
Brug altid ½ cm sømmerum. Det er det sømmerum, som øjet bedst kan se uden at måle.
Prøv at tegne en firkant med ½ cm sømmerum på ternet papir.

Læg papiret væk og tegn så en firkant på hvidt papir og tegn ½ cm udenom uden at bruge lineal. Det kan man godt!

Hvis skabelonen er lidt mere indviklet end en firkant, rektangel el. trekant, kan man tegne med blyant på bagsiden ved hjælp af en lineal, så er det sy-linien = skabelonens omrids, man tegner.

Men det bedste er ved enkle former at sy uden en tegnet linie.

Vigtigt: Skær meget nøjagtigt ved hjælp af skærelinial, og skær de sammen syede blokke til, inden de sys sammen med andre blokke, stadig med ½ cm sømrum.

Ved trekanter: se forklaringen på, hvordan man skærer trekanter af en firkant med det rigtige sømrum.

Brug en tråd, der er neutral, f.eks. grå, hvis der er flere farver, der skal sys sammen, men tråden ses næsten ikke ved amerikansk syning, idet sømmen presses til samme side, og tråden derfor altid ligger foldet ind i sømmen.

Hanne
Der er ofte lagt sømrum til skabeloner, fx er der sømrum på alle Marti Michell skabelonerne. På den måde kan du skære stofferne helt præcist med det rigtige sømrum, så er det lige til at gå til, uanset om du skal sy på amerikansk eller på maskine.

Hvis man er rigtig god til at sy på amerikansk, kan man sy det rigtige sømrum på øjemål. Der er jeg desværre ikke, men jeg skærer delene ud inkl. sømrum, tegner jeg sømrummet op på det lyseste af stofferne med en ‘forsigtig’ blyant, og så kan jeg sy det. Der findes forskellige måder, man kan markere sømrummet på, jeg har selv en acryl-lineal, der er 1/4″ x 1/4″ i tværsnit og ca. 30 cm lang. Den ligger jeg på den del, jeg har skåret, så den flugter skærelinien helt præcist og tegner en streg. Det fungerer fint, men man skal lige have lidt træning i at holde den helt fast.

Jeg ved godt, at du bruger sømrum på 5 mm, og der bestemmer man heldigvis selv. Jeg kan bedst lide at bruge 1/4″ (6 mm), dels fordi rigtig mange skabeloner har det sømtrum, men også fordi jeg kan finde på at blande hånd- og maskinsyning i samme arbejde. Typisk har jeg et antal blokke, syet i hånden på amerikansk, og de skal sys sammen til et større arbejde, noget man med fordel kan gøre på maskine. Der bruger jeg ofte symaskinen, og der synes jeg, at 5 mm er for lidt.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvad der fungerer for den enkelte.
Kirsten (kirstene)

Et lille tips. Når man skal tegne på stof kan der med stor fordel lægges et stykke vandslibepapir under (kan købes i byggemarkeder. Det er bedre end alm. slibepapir, fordi der er mindre korn på) det holder stoffet fast så det ikke glider.
Esther

Dorthe (dorthe529) har fundet følgende nyttige link:
http://www.pelunika.dk/vejledninger/HNDSYNING_amerikansk_syning_PDF.pdf

Ingen kommentarer:

Send en kommentar